برگزاری ششمین نشست معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه 9 کشور در دانشگاه فردوسی مشهد

جلسه معاونین پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری منطقه 9 کشور ، روزه چهارشنبه اول آذرماه 96 در سالن شورای سازمان مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

دکتر بهرامی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه در ابتدای این نشست ضمن عرض خیرمقدم ، گزارشی از جلسات برگزارشده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه و سپس به تشریح طرح مأموریت گرایی و توجه به فرصت‌های پیرامونی در منطقه پرداخت.

دکتر بهرامی توجه ویژه به جذب منابع خارج از دانشگاه در قالب عقد قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها و نحوه صحیح استفاده از منابع موجود در اختیار دانشگاه و اینکه در حال حاضر کجا هستیم، کجا می‌خواهیم برویم و چگونه باید برویم را دو رویکرد اساسی معاونت پژوهشی دانشگاه در رونق بخشیدن به امور پژوهشی دانست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تأکید نمود که تقویت غیرت و حمیت دانشگاهی و دفاع تمام‌قد از رسالت و حقوق دانشگاه‌ها با توجه به مشکلات و کمبودهای موجود از وظایف اصلی مسئولان حوزه پژوهش و فناوری است.

در ادامه خانم دکتر ارسطو پور عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه، به تشریح شیوه‌نامه علمی منطقه 9 در قالب طرح پژوهشی علم‌سنجی منطقه پرداخت و سپس دکتر مولوی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه حکیم سبزواری، به بیان چالش‌های پیش روی دانشگاه‌ها پرداخت و کم بودن و در اولویت نبودن تخصیص اعتبارات و بودجه‌های پژوهشی ، هدر رفتن منابع در واگرایی تصمیمات مدیریتی ، نبود یا کمبود برنامه مدون تحقیقاتی توسط گروه‌ها و پایش آن‌ها ، کمبود آزمایشگاه‌های مرجع و تخصصی و... ازجمله چالش‌های پیش رو عنوان نمود.

توجه به پایش پتانسیل اعضا و تشکیل گروه work بین‌المللی ، افزایش تعاملات بین‌المللی ، تدوین برنامه تحقیقاتی توسط زیرگروه‌های آموزشی و پایش آن‌ها ، اختصاص گرنت های ویژه و... بخشی از پیشنهاد‌ها ایشان در این خصوص بود.

دکتر اکبری ، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی و دبیر کمیته اخلاق پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست ، با موضوع اعتلای اخلاق پژوهشی در مسیر توسعه آموزش عالی ، توضیحاتی را در خصوص اخلاق حرفه‌ای به‌ویژه اخلاق پژوهشی ارائه و به تشریح وظایف کمیته اخلاق دانشگاه پرداخت.

در ادامه دکتر ملک‌زاده ، مدیر دفتر توسعه و انتقال فناوری دانشگاه ، به بیان تجربه راه‌اندازی و مدیریت شبکه آزمایشگاهی دانشگاه فردوسی مشهد پرداخته و تأکید کرد که وجود شبکه‌های دانشگاهی می‌تواند ضمن ایجاد فرصت‌ها و بازار جدید برای پژوهشگران در انتقال تجربه در منطقه نیز بسیار تأثیرگذار باشد.

پس از بحث و بررسی پیرامون مسائل مطرح‌شده در این نشست ، دکتر بهرامی به جمع‌بندی مطالب طرح‌شده پرداخته و مجدداً بر ایجاد ارتباط منظم و منسجم و تعامل روزافزون موسسه‌های هر منطقه و بهره‌گیری از امکانات و ایده‌ها که باعث ایجاد فرصت هم‌افزایی می‌گردد تأکید نمودند.

801006

 

scientometrics

سامانه اطلاعات علمی اعضای هیات علمی

support

تسهیلات پژوهشی ویژه ستادها