به گزارش آقای دکتر عربی مسئول مرکز خدمات تحقیق و توسعه دانشگاه، دستگاه ذوب و ریخته گری تحت خلا و تحت فشار، ساخت شرکت ایرانی نماد، خریداری و در آزمایشگاه تحقیق و توسعه فناوری نانو دانشگاه فردوسی واقع در "مرکز تحقیق و توسعه فناوری های پیشرفته" نصب و راه اندازی شده است.

PHOTO1

این دستگاه با قابلیت ذوب فلزات و آلیاژها به روش القایی در خلاء می‌تواند شرایط ذوب و ریخته‌گری را تحت اتمسفر کنترل شده فراهم آورد. دمای کاری می‌تواند تا 1700 درجه سلسیوس افزایش یافته و میزان خلا در حالت سرد و بهینه تا  3*10-4 میلی بار می‌باشد.طریقه عملکرد دستگاه به صورت دو مرحله ای بوده که در مرحله اول ذوب و در مرحله دوم ریخته گری انجام می شود. طی مرحله اول این امکان در سیستم ذوب گیری القایی وجود دارد که بتوان با ایجاد تلاطم در مذاب آن را هم زده و یکنواخت نمود.

کاربردهای دستگاه ذوب در خلا و ریخته گری تحت فشار:

-         آلیاژسازی دقیق

-         ریخته گری و ساخت فلزات شیشه ای (Bulk Metallic Glass) و نانو ساختار

-         ریخته گری قطعات با مقاطع بسیار نازک برای کاربرد در صنعت طلاسازی

-         نمونه سازی سریع

از جمله مزایای این دستگاه می توان به مواردی همچون عدم اکسیداسیون سطحی قطعه، صافی سطح، دقت ابعادی بسیار بالا و.... اشاره نمود.

اطلاعات فنی دستگاه:

کمیت

مقدار

سیستم گرمایش

کوره القایی

توان (کیلو وات)

10

فرکانس (کیلو هرتز)

17

ابعاد کویل(cm)

 

قطر:5.8

ارتفاع:8

مقدار خلا

4- 10*3

نوع پمپ

روتاری و نفوذی

حداکثر فشار اعمالی(بار)

4

 

هم اکنون، آزمایشگاه تحقیق و توسعه فناوری نانو آماده ارائه خدمات به استادان، دانشجویان و پژوهشگران گرامی در داخل و خارج دانشگاه و همچنین صاحبان صنعت و بخش خصوصی می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه، نحوه ارائه خدمت  و  نوبت دهی به وبگاه rd-center.um.ac.ir  مراجعه نموده و یا با شماره تلفن   38804397 - 051 تماس حاصل فرمائید. 

پست الکترونیک:                        

نشانی: مشهد، میدان آزادی، دانشگاه فردوسی مشهد، بلوار علوم ، بعد از دانشکده علوم، مرکز تحقیق و توسعه فناوری های پیشرفته، آزمایشگاه تحیق و توسعه فناوری نانو

 

 

 

scientometrics

سامانه اطلاعات علمی اعضای هیات علمی

support

تسهیلات پژوهشی ویژه ستادها