به مناسبت هفته پژوهش و فناوری، جلسه سخنرانی آقای دکتر غلامرضا محتشمی برزادران، عضو محترم هیات علمی گروه آمار دانشکده علوم ریاضی با عنوان " سیر تاریخی تحولات در علم آمار و نگاه تبیینی در آموزش و پرورش"  در تاریخ 24 آذر ماه 1400 به صورت مجازی برگزار شد.

در ابتدا آقای دکتر محتشمی اهمیت تاریخ را بیان کرده و با مروری بر تاریخچه احتمال و آمار اظهار داشته که این مساله بیانگر زیر ساخت ها برای تحولات ایجاد شده در این علم در قرن پیش رو می باشد. سپس تاریخچه بازی های قدیم و نقش آن ها در آموزش، توسعه و فهم آمار و احتمال در گذر زمان را بیان کرده و روند توسعه تئوری های احتمال و دانشمندان موثر در این زمینه را شرح دادند.

ایشان در ادامه تاریخچه ای از سرشماری و آمار را بیان کرده و شیوه های تهیه و تولید آمار را شرح دادند، سپس تفاوت Big Data  و Data Science را بیان کردند. ایشان ضمن اشاره به مکاتبی که به درک آمار مدرن کمک کرده اند، مراحل ظهور آن را شرح دادند. ایشان پس از بیان چشم انداز دانشگاه ها در قرن 21 ، انواع آنالیز داده را شرح دادند.

دکتر محتشمی در انتها آینده آمار و علم داده را بیان کرده و اهمیت پیاده سازی مهارت های مورد نیاز قرن 21 در سیستم آموزش را شرح دادند.

این سخنرانی با طرح چند پرسش از سوی حضار و نظرات آن‌ها و پاسخ جناب دکتر مظلوم به پایان رسید

12.jpg

scientometrics

سامانه اطلاعات علمی اعضای هیات علمی

support

تسهیلات پژوهشی ویژه ستادها