سخنرانی عمومی تحت عنوان « هوش تجاری، یکی از حوزه‌های شغلی پردرآمد رشته‌ی ریاضی» با سخنرانی خانم وجیهه مبشری، دانش‌آموخته کارشناسی رشته ریاضیات و کاربرد‌ها از دانشگاه فردوسی مشهد روز شنبه ۱۶  بهمن ماه سال ۱۴۰۰ ساعت ۱۲ ظهر به صورت مجازی در دانشکده علوم ریاضی برگزار شد.
خانم مبشری در ابتدا مختصری درباره علوم داده توضیح دادند و به این نکته اشاره کردند که هوش تجاری یکی از زیر مجموعه‌های علم داده است.  سپس ضمن توصیف هرم داده، دو قسمت پایه‌ای آن یعنی داده و اطلاعات را به عنوان ابزاری مهم برای ورود به مبحث هوش تجاری دانستند. ایشان متذکر شدند که در هوش تجاری اطلاعات را از پایگاه های مختلف دریافت می‌کنیم و آن‌ها را در یک پایگاه داده ذخیره می‌سازیم. سپس آن‌ها را بر اساس موضوع دسته بندی کرده، سازماندهی داده و به صورت مصور به نمایش در می آوریم. این فرآیند یعنی تجزیه تحلیل اطلاعات یک سازمان و کمک به تصمیم‌گیری مهم و کاربردی را می‌توان تعریفی موجز از هوش تجاری نامید. همچنین ایشان به تاریخچه هوش تجاری که از سال ۱۹۵۶ با انتشار مقاله‌ای توسط لوهن آغاز شد و به لزوم تمرکز بر پرهیز از پیچیدگی در حوزه تکنولوژی و عدم نیاز به افراد خبره در قرن ۲۱ اشاره کردند.
خانم مبشری در ادامه به ارائه چند نمونه کاربرد هوش تجاری در نظام سلامت پرداختند.
در پایان ایشان منابع مفید آموزشی اعم از کتاب و سایت های مرتبط برای یادگیری این علم را معرفی کردند.
لازم به ذکر است این سخنرانی بخشی از  پروژه کارشناسی خانم‌ها وجیهه مبشری، حانیه ترابی و نفیسه کریمی تحت نظارت آقای دکتر امید سلیمانی فرد، مسئول دفتر ارتباط با جامعه دانشکده علوم ریاضی بود.
این جلسه باحضور اعضای محترم هیأت علمی و سایر علاقمندان برگزار شد و با پاسخگویی سرکار خانم مبشری به پرسش های مطرح شده از سوی حاضرین و اهدای تقدیرنامه ای از طرف دانشکده علوم ریاضی به پایان رسید.

02.jpg.

scientometrics

سامانه اطلاعات علمی اعضای هیات علمی

support

تسهیلات پژوهشی ویژه ستادها