گروه مهندسي علوم و صنايع غذايي دانشگاه فردوسي مشهد اختراعي با عنوان « ميكروانكپسولاسيون باكتري هاي پروبيوتيك با استفاده از فرآيند آسياب برودتي» را به ثبت رساند. اين اختراع كه مستخرج از پايان نامه كارشناسي ارشد آقاي مهران كاظمي و راهنمايي سركار خانم دكتر فخري شهيدي و آقاي دكتر محمدجواد وريدي اعضاي هيات علمي گروه مهندسي علوم و صنايع غذايي دانشكده كشاورزي و مشاوره سركار خانم دكتر سحر روشنك مي باشد، به شماره و تاريخ ثبت 107949- 17/07/1401 در سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ثبت شده است.

اين اختراع در زمینه ميكروكپسولاسيون باكتري هاي پروبيوتيك با استفاه از روش آسياب برودتي می باشد كه در آن باكتري ها از طريق يك آسياب برودتي در ميكروذرات چربي جامد انكپسوله می شود. ميكروذرات توليد شده از نظر نوع كريستال ها، ميزان رطوبت و اندازه كوچك ذرات، داراي شرايط مناسب براي مصارف خوراكي و دارويي هستند. همچنين ميكروكپسول ها می تواند از باكتري ها در برابر شرايط شبيه سازي دستگاه گوارش به خوبي محافظت كند كه نشان مي دهد حضور ميكروذرات توليد شده در زمان افزوده شدن به مواد غذايي براي مصرف كنندگان فوايد سلامتي بخش را به همراه داشته باشد.

مدت زمان كوتاه فرايند، دماي بسيار پايين و عدم استفاده از حلال هاي صنعتي از مزاياي استفاده از اين روش براي ميكروانكپسولاسيون باكتري هاي پروبيوتيك به شمار مي آيد.

لینک دسترسی به مستندات اظهارنامه

 

تصویر گواهینامه اختراع

patent

 

cell

scientometrics

سامانه اطلاعات علمی اعضای هیات علمی

support

تسهیلات پژوهشی ویژه ستادها